(det här kanske fungerar ännu bättre i en framtid där alla har sina grundläggande behov tillgodosedda. Men det mesta bör gå att applicera även på dagens samhälle, annars går det nog att justera så det funkar)
Här kommer jag beskriva ett problem på en hög metanivå och presentera ett förslag på en lösning.
Jag menar att det finns ett feltänk som genomsyrar nästan alla organisationer och projekt. Den här problemet är djupt inrotat i hela vårt ekonomiska system. Även i vårt sätt att tänka, så det kan krävas lite mental gymnastik innan det låter vettigt. (Eller så har jag helt enkelt fel men det bedömmer jag som osannolikt.)
De flesta framgångsrika projekt börjar med en bra idé. Så bra idéer är väldigt högt värderade. Just nu sitter folk världen över med kramp i huvudet och försöker komma på en bra idé.
När de fått sin idé (som ofta tycks dyka upp av sig själv när de inte försöker) börjar de fundera på hur de ska kunna förverkliga sin idé. Här uppstår en lång rad svårigheter och problem som måste lösas: Vem ska utföra arbetet? Hur ska jag sälja in idéen och få folk att hjälpa till? Kanske jag bara ska sälja idéen?
I slutändan har man skapat en massa jobb som ingen vill utföra. Samhället är organiserat så att folk tvingas utföra dessa jobb. Många vantrivs. Till och med ideellt arbete lider av samma problem, där består tvånget ofta i ett grupptryck, alla måste "dra sitt strå till stacken". Många känner denna press till och med när de ensamma utövar sin hobby, trots att ingen annan än de själva ens är intresserade av resultatet.
Det är både ineffektivt och tråkigt. För samhället är det ett enormt slöseri med potential. För individen likaså.
Problemet är att drivkraften är bak och fram.
Folk letar efter efter mål och riktning, idéer värda att förverkliga, så att de ska veta vad de ska "satsa på". Varför?
Vi kan sluta leta nu. Gör det du vill och tycker är kul. Projektet eller organisationens funktion är att väva ihop det vi gillar att göra till någonting gemensamt. Att se till att det just du gör kommer till användning.
Till exempel :
A vill programmera, B vill göra musik, C vill animera grafik = Vi gör ett dataspel.
A vill jonglera, B vill göra musik, C vill animera grafik = Vi gör en cirkusföreställning med animerade bakgrundsprojektioner.
En framgångsrik organisation är den som bäst lyckas väva ihop folks olika skapande till någonting gemensamt. En mycket viktig funktion är detta flexibla vävande. Lär dig den. Vävaren besitter maktposition, se riskerna.
Ibland genereras det tråk-jobb, som ingen tycker är kul. Detta bör undvikas i största möjliga mån. Även om det innebär att slutresultatet blir annorlunda, låt inte idéerna styra. Om det ändå känns värt besväret eller inte går att undvika bör vi försöka hitta sätt att göra det mindre tråkigt.
En bra idé är inte värd att utföra om det blir tråkigt eller jobbigt. Det finns oändligt många bra idéer. Skriv upp den och sprid den så kanske någon annan realiserar den. Se det som marknadsföring, de flesta värderar bra idéer mycket högt. En tråkig bra idé tar bara massa energi, släpp den.
Vi kommer ändå få bättre idéer längs vägen, varför låsa sig till en idé om det försvårar arbetet? Ett lyckat projekt har slängt bort hundratals bra idéer.
Om någon vill köpa företaget, sälj det dyrt och säg upp er. Det enda som har något värde i ett sådant företag är de anställda. De behöver bara starta ett nytt företag och fortsätta som innan.
Sträva inte efter passiva inkomster. Vill du sitta och rulla tummarna? Bli inte sur när någon slöar, de behöver kanske vila. Vi jobbar på med det som är kul. Om du behöver någon annans arbete har du hamnat i en situation som inte är så kul alla gånger. Försök undvika att hamna där.
Blev du arg när du läste det här och sugen på att argumentera emot? Vad kul att du vill utveckla den här teorin! Jag kanske inte har tid att diskutera. Men om du har det, försök själv hitta svar på din kritik. Om du bara har ett behov av att lätta på trycket, gör det i en separat tråd, så håller vi den här tråden positiv.
En bättre drivkraft
Moderators: Tez, Akira, B, Optimus, Stinsen
Re: En bättre drivkraft
Den som känner till detta äger världen. Den som sprider detta, räddar världen.
Om idéer har ett värde är det vi som är produktionsmedlen.
Kapitalisterna behöver företag, så att de kan köpa och sälja arbetarna.
Det bästa med kapitalisterna är att de inte arbetar. De kommer aldrig att skapa något.
Att jobba målmedvetet gör man av rädsla för att misslyckas. Att jobba planlöst gör man för att det är kul.
Om du känner dig övervakad och pressad av din chef eller arbetskamrat kan det bero på att du tror att de har rätt att ställa krav på dig.
Vi börjar med att göra klart projektet. Bygg sedan vidare så länge det känns kul. När vi tröttnat släpper vi det och börja med nästa.
Om idéer har ett värde är det vi som är produktionsmedlen.
Kapitalisterna behöver företag, så att de kan köpa och sälja arbetarna.
Det bästa med kapitalisterna är att de inte arbetar. De kommer aldrig att skapa något.
Att jobba målmedvetet gör man av rädsla för att misslyckas. Att jobba planlöst gör man för att det är kul.
Om du känner dig övervakad och pressad av din chef eller arbetskamrat kan det bero på att du tror att de har rätt att ställa krav på dig.
Vi börjar med att göra klart projektet. Bygg sedan vidare så länge det känns kul. När vi tröttnat släpper vi det och börja med nästa.
Älskar't.
Så länge Lyckototalen aka SET finns vill jag att det ska genomsyra hela mitt liv. Allt vi gör har med det att göra, så därför håller jag med om att prioritera roliga sysslor.
Om och när pengar börjar rulla in ser jag det som en egen liten stat i staten vi har, som delar ut medborgarlön till de som önskar. Inga motkrav på prestation eller nedlagda timmar. Känner man frustration så gär något annat kul ett tag, det finns ju så mycket roligt att göra.
Upprepar säkert föregående skribent i mångt och mycket, men det är ju för att jag håller med och gillar't så mycket!
Så länge Lyckototalen aka SET finns vill jag att det ska genomsyra hela mitt liv. Allt vi gör har med det att göra, så därför håller jag med om att prioritera roliga sysslor.
Om och när pengar börjar rulla in ser jag det som en egen liten stat i staten vi har, som delar ut medborgarlön till de som önskar. Inga motkrav på prestation eller nedlagda timmar. Känner man frustration så gär något annat kul ett tag, det finns ju så mycket roligt att göra.
Upprepar säkert föregående skribent i mångt och mycket, men det är ju för att jag håller med och gillar't så mycket!
stefan|n says:
uppåner
uppåner
Dagens system är helt och hållet baserat på den bakvända drivkraften. Behöver du ett lån får du frågan -vad ska du använda pengarna till? Företagen har en massa planer, svårt att byta riktning, folk måste sägas upp och rekryteras.
Med den bättre drivkraften blir chefer och hierarkier en enorm belastning som bara drar ner produktionstakten. Ett grus i maskineriet. Systemet kan inte hantera denna typ av organisation.
Game over kapitalister.
Med den bättre drivkraften blir chefer och hierarkier en enorm belastning som bara drar ner produktionstakten. Ett grus i maskineriet. Systemet kan inte hantera denna typ av organisation.
Game over kapitalister.
För att skapa ett resultat du själv är nöjd med behövs inspiration, disciplin och motivation. Entreprenören externsliserar dessa tre drivkrafter och använder dem för sina egna syften. Visioner, metoder och peppig motivation är hans vapen.
"what, how, and why" kanske klingar bekant?
Låt dig inte luras. Överlåter du någon av dessa drivkrafter till någon annan än dig själv är du illa ute.
What: Vems vision jobbar du för?
How: Vem tar ansvar för resultatet av det du gör?
Why: Vem motiverar dig till att jobba?
Är svaret någon annan än du själv jobbar du inte för din egen skull.
Går det att ha dessa drivkraften gemensamt? Jag tror inte det är möjligt. Jag tror inte heller att det går att äta med någon annans mun.
"what, how, and why" kanske klingar bekant?
Låt dig inte luras. Överlåter du någon av dessa drivkrafter till någon annan än dig själv är du illa ute.
What: Vems vision jobbar du för?
How: Vem tar ansvar för resultatet av det du gör?
Why: Vem motiverar dig till att jobba?
Är svaret någon annan än du själv jobbar du inte för din egen skull.
Går det att ha dessa drivkraften gemensamt? Jag tror inte det är möjligt. Jag tror inte heller att det går att äta med någon annans mun.
Jag kom att tänka på ännu en drivkraft. Att upptäcka och komma på saker om dig själv och världen. Den har jag nu stulit från dig. Du kommer aldrig kunna känna att du kom på det här själv.
Förlåt.
Som tur är finns det många långt mycket djupare insikter för dig att upptäcka, om dig själv och världen.
Lycka till!
(Detta meddelande är sponsrat av Lyckototalen)
Förlåt.
Som tur är finns det många långt mycket djupare insikter för dig att upptäcka, om dig själv och världen.
Lycka till!
(Detta meddelande är sponsrat av Lyckototalen)
För att förtydliga varför jag tror så starkt på den här metoden tänkte jag försöka sätta fingret på några av problemen med andra metoder.
De har en (fix) idé som utgångspunkt och skapar massa beställningar på jobb som måste utföras för att förverkliga idéen.
=Fördelar arbetet dåligt
=Är tråkigare
=Är begränsande
=Skapar konflikter
=Alla måste hela tiden vara överens om vad du ska göra.
=Det skapas ett behov av en "good enough" mentalitet. Många har svårt att skapa på en sån nivå att de kan känna sig stolta över resultatet med ett sånt system.
Tycker också det kan vara bra att ta upp några risker med den här metoden, så det går att vara lite proaktivt där det behövs.
Det har tagits upp att resultatet kan bli osammanhängande om alla får mer frihet att skapa vad de vill. Tror många vill ha ett sammanhängande resultat.
Förslag på lösningar, behöver såklart inte följas.
Uppdatera oftare de andra om vart du är i processen och visa ofta upp vad du skapat.
Tillåt någon att gå in och justera det du skapat för att knyta ihop säcken.
De har en (fix) idé som utgångspunkt och skapar massa beställningar på jobb som måste utföras för att förverkliga idéen.
=Fördelar arbetet dåligt
=Är tråkigare
=Är begränsande
=Skapar konflikter
=Alla måste hela tiden vara överens om vad du ska göra.
=Det skapas ett behov av en "good enough" mentalitet. Många har svårt att skapa på en sån nivå att de kan känna sig stolta över resultatet med ett sånt system.
Tycker också det kan vara bra att ta upp några risker med den här metoden, så det går att vara lite proaktivt där det behövs.
Det har tagits upp att resultatet kan bli osammanhängande om alla får mer frihet att skapa vad de vill. Tror många vill ha ett sammanhängande resultat.
Förslag på lösningar, behöver såklart inte följas.
Uppdatera oftare de andra om vart du är i processen och visa ofta upp vad du skapat.
Tillåt någon att gå in och justera det du skapat för att knyta ihop säcken.