En tråd för gränslösa idéer.

Moderators: Tez, Akira, B, Optimus, Stinsen

Post Reply
Stinsen
Valkyrmedlem

En tråd för gränslösa idéer.

Post by Stinsen » 17 May 2020 08:09

Tänkte att det vore bra med en tråd som uppmuntrar till lite mer skruvade idéer.

De kanske kan vara bra att skriva ut så att andra kan inspireras. Vi slipper samtidigt lägga fram dem som seriösa förslag om vi är rädda att bli utskrattade eller nåt.

Din galnaste idé kanske är din bästa. Eller så är den löjeväckande. Nu slipper du avgöra själv. Om alla skrattar kan du låtsas skratta med (med en liten sorgsen tår i ögat). :oops: :cry:

[edit]
Hmm. En sån här tråd kanske skapar prestationsångest i de övriga trådarna? Att de uppvärderas till mer seriösa när den här finns? Vore synd.

Tänkte mer att den ska vara en brasklapp som säger "bli inte oroliga för min mentala hälsa eller nåt, bara för att jag skriver det här".

[edit2]
För mig själv, och säkert även för andra, sitter den svångremen rätt löst även i vanliga fall.

Så det här är INTE en samlingstråd för galna och gränslösa idéer (vi behöver inte känna att de måste förpassas hit), sånna tror jag vi vill ha i alla trådar. Utan snarare en uppmuntran till att släppa ur sig flera.

Stinsen
Valkyrmedlem

Re: En tråd för gränslösa idéer.

Post by Stinsen » 17 May 2020 08:12

Funderar på om manifestet ska bli mer och mer psycho för varje uppdatering. Som i spelet, mörkare och mörkare ju djupare det blir.

Som en djupdykning i psyket för alla som vill och orkar. Blandat med tolkningar av andras inre världar.

Med ett fantastiskt lyckligt slut såklart. :D

Det börjar i nån slags messiaskomplex och jobbar sig ner i den förunderliga ensamheten. De hinder vi stöter på är att den inre världen spårar ur mer och mer åt olika håll.

Så kunde spelet vara upplagt också. Varje bana symboliserar en (varsin av våra? :shock: ). Inre värld som spårar ur totalt och lappas ihop i slutet.

Kanske blir för mäktigt som första projekt? En kul idé iaf att inspireras av.

Stinsen
Valkyrmedlem

Post by Stinsen » 17 May 2020 12:24

https://en.wikipedia.org/wiki/Metastabi ... _the_brain

https://en.wikipedia.org/wiki/Critical_brain_hypothesis

Jag har skapat mig en egen bild baserad på teorier jag inte förstår blandat med egna fantasier.

Tänk dig att din hjärna rör sig på en skala från 1 till 7 mellan och ordning och kaos, utan decimaler. Men långt ut på skalan, nära kaos finns en liten punkt. Där decimaler är tillåtna.

Ju längre du stannar på den punkten desto fler decimaler kan du lägga till. Men du rör dig varken närmare ordning eller kaos så länge du fortsätter lägga till decimaler. Ett läge av kritikalitet.

Tänk dig att decimalerna är klossar som staplas på varandra, ju högre tornet blir desto större är sannolikheten att det ska rasa. Ju högre det är när det rasar desto större antal klossar har du skapat, som du sen kan bygga saker av.

Jag har fastnat för en fin beskrivning av kritikalitet.

Om ordning är en armé som marcherar enligt strikta order. Kaos är en sandlåda med barn som leker för sig själva och inte påverkas av varandra. Då är kritikaliteten ett dansgolv, där alla rör sig fritt som de vill, men till samma musik. Gör piruetter, volter och pyramider. Självständigt, men i harmoni.

En högre kritikalitet är varken mer ordning eller mer kaos. Det är mer harmoni, mer ordning mer kaos, ja mer av allt.

Jag tycker om att vara och skapa i ett läge av hög kritikalitet. Jag hoppas vår gemensamma hjärna också gör det.

Stinsen
Valkyrmedlem

Post by Stinsen » 17 May 2020 14:27

Det kanske kan vara bra att hålla ett öga på hur mycket syre det finns i ubåten. Så du inte blir fast i djupet. :shock:

Kan gå att hitta luftbubblor där nere, men ibland tar det tid att samla tillräckligt många för att ta sig upp igen.

Det finns risk att snärja in sig i alger och gamla fiskenät. Ibland kommer det en tentackel och drar ner en på botten. Då gäller det att bli vän med varelsen som bor där i djupet. Eller kippa efter andan tills lungorna fylls med vatten.

Wow! Supersmart och upplyst att använda liknelser, blir sådär djupt och träffsäkert. Som ett horoskop eller ett personlighetstest.

Post Reply